Värbamine koroonaviiruse kriisi ajal

Kuidas värvata kriisi ajal – väljakutsed ja võimalused

Kuidas käib värbamine kriisi ajal? Millised on praeguse olukorra suurimad väljakutsed ja võimalused? Millele peab praegu tähelepanu pöörama, et kriisist võitjana välja tulla? Ja kuidas seda teha? TalentHub’i 11. podcasti külalisteks on Recrur tegevjuht Marit Alaväli ning MeetFrank asutaja Kaarel Holm

Lõid sellise värbamistarkvara, mida ise vajasid

Marit tahtis väiksena saada apteekriks – tal oli lausa hunnik tühje ravimikarpe ja -purke, mis ta ema oli talle kogunud ja millega ta mängis. Kaarel sõnab, et ta oli lapsena veel püsimatum kui ta on praegu ning see, kelleks ta saada tahtis, muutus pidevalt – küll võis see olla tuletõrjuja, autojuht või isegi apteeker, kui peres näiteks keegi haige oli.

Kaarel meenutab, et MeetFrank sai alguse siis kui ta ise suurkorporatsioonis töötas: “Ma ei teadnud, kas ma tahan seal olla või tahan ära minna – olin pakkumistele avatud, aga need ei jõudnud minuni. Täna on MeetFrank Kaarli sõnul kõige ägedam värbamisplatvorm: “See on talendile suunatud keskkond, kus inimene saab olla tööturul omaenda tingimustel ja ilma riskita, et talle nö. job seeker silt külge pandaks.” MeetFrank on turul olnud natuke üle kahe aasta ning neil on praeguseks üle 5000 ettevõttest kliendi ja üles 300 000 kasutaja. 

Recrur sai samamoodi alguse sellest, et turul olevad võimalused ei olnud piisavad: “Recrur sündis 2016. aastal kui ma ise aktiivselt värbasin ning tundsin puudust ühtsest kohast, kus kogu infot hoida ja hallata. Enne, kui tarkvara arendama hakkasime, kaardistasime vajadusi värbajate ja HR-spetsialistidega ka laiemalt.” Mariti sõnul on Recruri eesmärgiks pakkuda tulemuslikkust ja läbipaistvust kõigi osapoolte (värbaja, juht, kandidaat) jaoks. Ettevõttel on üle 50 kliendi ja üle 1000 kasutaja.  

Tuleb kiirelt olukorraga koheneda  

2020.aasta aprilli seisuga töötab MeetFrankis ligikaudu 30 inimest ning Recruris 10 kanti. Nii nagu paljud teisedki ettevõtted, töötavad Marit ja Kaarel oma tiimidega praegu full remotely. Mõlemad sõnavad, et kaugtöö oluliselt nende töö iseloomu muutnud ei ole – küll aga on mõlemad ettevõtted üle vaadanud oma backlogi ja oma tööprotsesse efektiivsemaks muutnud. 

“Lisaks sellele, et oleme oma backlogi prioritiseerinud, tõime turule ka uue teenuse – välkvärbamine. See on siis mõeldud ettevõtetele, kes hetkel kiirelt tööjõudu vajavad ning neid ka aktiivselt otsivad,” sõnab Marit ja lisab, et välkvärbamise kaudu on läbi viidud juba mitmeid edukaid kampaaniad nii haiglatesse kui jaekaubandusse töötajate leidmiseks.

Kaarel aga ütleb, et nemad on lisaks protsesside ülevaatamisele keskendunud turupositsiooni tugevdamisele: “Selleks, et antud olukorrast võitjana väljuda on vaja pikka vaadet tulevikku – et kuhu meie positsioon turul meid viib. Kuna MeetFrank on alati end positsioneerinud talendi poolele, siis vaatasime üle kogu oma kommunikatsiooni, et kas seal tuleb meie väärtuspakkumine talendile selgelt välja.”

Paanikat ei ole veel näha

Kui ettevõtete puhul on olukord seinast seina, siis kuidas on aga lugu kandidaatide ja talendiga? “Kui ma vaatan MeetFranki kasutust, siis on näha nii päevase kui ka nädalase kasutuse tõusu mis indikeerib, et äppi kasutatakse selleks, et end tööturul toimuvaga kursis hoida. Samuti on kasvanud kandideerimiste arv, aga ta tuleb selle arvelt, et keskmine kasutaja teeb rohkem kandideerimisi –  kandideerivad inimesed, kellel on vaja, mitte need, kes tahavad järgmist sammu karjääriredelil teha.”

Teine põletav küsimus on, et mis saab kriisi tulemusel palkadest. “Ma loodan, et midagi muutub. Pikalt on kaalukausid olnud kandidaatide poole kaldu ning tööandjad on pidanud oma tingimusi ja ootusi vähendama, et inimene oleks nõus tööle tulema. Traditsioonilistes sektorites ja lihtsamate tööde puhul võiks see kaalukauss kindlasti tasakaalustuda,” sõnab Marit. 

Kaarel aga ütleb, et tema loodab, et olukord jääb samaks, kui enne kriisi oli: “Kui räägime kontoritöötajatest, siis on näha kuidas viimase paari aastaga oleme jõudnud tasemeni, mis tagab meile rahvusvahelise konkurentsivõime, mis omakorda loob ettevõtetele ja inimestele võimalusi. Enamik mäletab kui raske oli palgata tippspetsialiste 2-3 kuud tagasi ja teevad kõik, et ei peaks seda paari kuu pärast uuesti läbi. Lootus on, et äriga saab jätkata sealt, kus jäi pooleli, mitte hakata nullist kõike uuesti üles ehitama. Võim võiks endiselt jääda talendile.“

Kriis annab võimaluse kasvada 

Teatavasti iga kriis peidab endas võimalusi. Alates sellest, et ettevõtted, kes poleks kunagi ise kaugtööd proovinud, on nüüd sunnitud seda katsetama, lõpetades sellega, et kaugtöö parandab reeglina oluliselt sisekommunikatsiooni, sest ühtäkki muutub dokumenteerimine oluliseks – positiivseid aspekte on mitmeid.

“Kriisiolukorras tuleb võtta positiivselt ja mõelda sellele, kuidas uue olukorraga kohanduda ja mugavusstoonist välja tulla – üle vaadata ärimudel ja teenused, vajadusel arendada lisateenuseid. Kui rääkida HR-poole pealt, siis üks konkreetse soovitus on, et kasvatage oma andmebaase – inimesed on ju liikvel ja praegu on õige aeg, millal kontakte korjata. Kui andmebaasid on olemas, siis tasuks neid elus hoida ja kandidaatidega tegeleda. See töö kiirendab hiljem oluliselt värbamisprotsessi ning võimaldab ka raha kokku hoida.“

Kaarel ütleb, et MeetFrank näeb kriisis eelkõige võimalust kasvada: “Enamik startuppe ei ela nii kaua, et elada läbi kriisi, aga just kriisides jaotatakse turgu ümber. Challenger companies, mis ka MeetFrank on, suudavad paremini kohanduda ja oma positsiooni turul tugevdada. Seda tõestab kas või asjaolu, et viimasel 4 nädalaga on MeetFrank kõikidel turgudel oma turuosa üle kahe korra suurendanud. Meie tugevuseks on see, et me oleme harjunud oma positsiooni pärast turul võitlema.“

Oluline on olla proaktiivne 

Kuigi olukord on keeruline, on ikkagi asju, mida nii ettevõtted, kui kandidaadid saavad täna teha, et neil kergem seda kriisi üle elada oleks. Marit soovitab üle vaadata oma karjäärileht, et potentsiaalsed kandidaadid saaksid endast märku anda ning saaks osaks kandidaatide varuandmebaasist. Kaarel ütleb, et ettevõtete jaoks on kõige olulisem olla kõigi osapooltega aus ja protsesside osas läbipaistev. Kandidaatidele soovitab Kaarel proaktiivust – pole mõtet jääda lootma, et keegi sulle midagi pakkuma tuleb või et kuu aega tagasi tehtud pakkumised on veel laual. 

Millised on aga Teie kogemused sellega, kuidas ettevõtjad ja tööotsijad on kriisile reageerinud? Milliseid väljakutseid kriis on Teie jaoks loonud ja kuidas neid lahendada? Kas ja millised on kriisi positiivsed mõjud? Ja kuidas tunne on – kui kaua kriis veel kestab ning kuidas see HR-valdkonda mõjutab? 

Meist

TalentHub on värbamisagentuur, mille asutajateks on pikaajalise inhouse-kogemusega personalieksperdid Reet Kaurit ja Käthe-Riin Tull. Olles oma klientidele partneriks erinevates personaliküsimustes, on TalentHubi lähenemine värbamisele keskendunud läbipaistvusele ning andmetepõhisusele. Oma podcastidega soovime värbamis- ning personalitööga seotud teadmisi ka laiemalt jagada.

Telli meie uudiskirja!
Värsked postitused
Rubriigid
Language Switcher